PÁTÁ VLNA

PVAutor: Rick Yancey

Nakladatelství: Baronet

Žánr: Sci-fi a Fantasy – Romány

Rok vydání: 2013

Počet stran: 448

Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Šestnáctiletá Cassie Sullivanová byla obyčejnou dívkou, která měla svoji nejlepší kamarádku Lisbeth a tajně toužila po spolužákovi Benu Parishovi. Všechny její sny však zničila První vlna, po které byla všude jenom tma. Cassie rázem přišla o matku a zůstal jí pouze bráška Sammy s otcem.

Když se stáhnou do uprchlického tábora, myslí si, že jsou konečně v bezpečí. Opak je ale pravdou. Během jednoho dne její táta umírá a Sammyho odváží pryč zvláštní vojáci. Mají speciální rozkazy, ale Cassie jim nedůvěřuje. Jenže už je pozdě. Jejího bratra odvezli pryč a uprchlický tábor je vyhlazený. Nikdo nepřežil, kromě Cassie, která se vydává na cestu, aby zachránila svého bratra. A má jen jedno pravidlo: Nikomu nevěř!

Jak má ale přežít, když neví, kdo je člověk a kdo je Jiný? Na cestě není bezpečno a Cassie se o tom přesvědčí, když ji neznámý střelec (Tlumič) postřelí a nechá ji, aby vykrvácela na silnici. Dokáže najít svého bratra a přivést ho zpět? A jestli ano, kam spolu utečou? Existují vůbec jiní přeživší, jako je Cassie? Pokud chce zachránit Sammyho, někomu věřit musí! A to znamená, že své pravidlo musí porušit.

Nejdříve jsem si myslela, že knížka bude vyprávěna jenom z pohledu Cassie. Ale to jsem se zmýlila. Hlavním vypravěčem nebyla jenom Cassie, ale také její mladší bratr Sammy (nebo také Nuget), Ben Parish (nebo také Zombie) a Evan Walker. Nebylo mi to vůbec nepříjemné, ráda jsem zjišťovala, jak si vedou v příběhu i ostatní postavy.

Kniha měla krátké kapitoly, takže se to příjemně četlo. Nemusela jsem čekat, až kapitola skončí za 10 stránek a díky tomu to bylo příjemné a oddechové čtení. Mě osobně se nejvíce líbily kapitoly, vyprávěné z pohledu Bena Parishe. Popisoval svůj výcvik ve vojenském středisku a jeho myšlenky a postoje byly velmi vtipné. Nejednou jsem se musela u knihy zasmát. Poté se dostal se svým týmem do terénu a bylo to čím dál zajímavější.

Postavu Cassie jsem si samozřejmě oblíbila. Sice v jistých situacích udělala přesně opak toho, co bych udělala já, ale většinou se ukázalo, že to byla správná volba. Občas mě štvala tím, jak byla protivná a nepříjemná a až moc často ze sebe dělala chudinku. Vždyť přece nebyla jediným člověkem, který přišel o rodinu (a ona o ni nepřišla úplně, když má ještě Sammyho). Jinak mi ale v knize vůbec nevadila a i u jejích výstupů jsem se musela usmívat.

Evan Walker mi přišel trochu nepřístupný, ale také starostlivý a milý. Přišlo mi, že se chová ke Cassie jako stalker. Nechtěl ji opustit a občas ji “špehoval“. I přes to se mi líbily jeho ochranářské pudy ke Cassie, které jí několikrát zachránili život. Nejradši jsem ho měla, když se ke konci knihy objevil přesně v tu chvíli, kdy jsem ho potřebovala. Asi má nejoblíbenější postava spolu s Benem Parishem.

Knížka se mi moc dobře četla. Bylo to tak zábavně napsané, že mi ani nevadily delší pasáže plné popisování. Musím ale přiznat, že autor občas píše velmi zmateným způsobem. Občas jsem měla trochu problém pochopit, co tím vlastně myslel. Příběh byl plný akce a napětí, místy mi to připomínalo scény ze seriálu The Walking Dead. Dočkáme se tu také různých zvratů, které bychom samozřejmě vůbec nečekali. Také se zde potkáme spíše s vnitřními monology, než s přímou řečí. O to více to knihu dělá zajímavější.

Takže knížku bych doporučila milovníkům Sci-fi a fantasy žánru, ale i začátečníci v tomto žánru si přijdou na své. O romantiku tu také není nouze, i když by tam toho mohlo být o trochu více. Jsem velice ráda, že jsem si tuto knížku přečetla a už se moc těším na pokračování – Nekonečné moře.

Za poskytnutí výtisku děkuji internetovému knihkupectví Palmknihy.

Péťa

HODNOCENÍ – 10/10

Zanechat Odpověď

