ŠEPOTÁNÍ

šepotání.jpgAutor: Anita Grace Howard

Nakladatelství: Albatros media – CooBoo

Žánr: Sci-fi a fantasy, Pro děti a mládež

Rok vydání: 2015

Počet stran: 416

Alyssa slyší šepotání květin a hmyzu, je to dar, který připravil o rozum už její matku. Pocházejí totiž z rodiny Aleny Liddelové, lépe známé coby Alenky z Říše divů, skutečné inspirace Lewise Carrolla, podle níž stvořil svůj proslulý fantaskní svět.

Když se matčin stav zhorší, nemůže už Alyssa své dědictví dál popírat a zjistí, že na těch fantastických pohádkách, které zná z dětství, je víc pravdy, než by se mohlo zdát. Vydává se na útěk, který zavinila už kdysi dávno právě Alice. Trhlinou v zrcadle se dostane do Říše divů, jež je mnohem ponurejší, než jak ji zná z knížek a stáhne s sebou i svého nejlepšího kamaráda a tajnou lásku Zacha. Na druhé straně už na ně čeká podezřelý, ale svůdný Morpheus a provází je při jejich hledání. Ale dá se mu opravdu věřit?

Alenka v Říši divů od autora Lewis Carroll se stala předlohou pro mnoha knih a Šepotání zde nebude výjimkou. Tato debutová kniha se soustřeďuje především na dívku jménem Alyssa, která je shodou náhod potomkem původní Alenky Liddellové v Říši divů.

Alyssonina matka je už léta zavřená v psychiatrické léčebně, protože tvrdí, že slýchá hmyz, jak si povídá. Její stav se čím dál více zhoršuje a otec Alyss zvažuje léčbu elektrošoky. Jenže ani Alyss se nezdá být v pořádku. I ona totiž slyší hmyz, jak k ní promlouvá, radí jí v určitých životních situací, a to ji děsí. Nemůže to však nikomu říct, zvláště pak svému otci. Ví totiž, že by ji poslal do stejné léčebny, jako poslal její matku. A tak Alyssa dělá koláže z brouků a různých hmyzáků, jen aby umlčela jejich šepotání.

Alyss prožila své dětství se svým nejlepším kamarádem, Zachem, který je jejím sousedem. Jezdili spolu do školy a na brigády a Alyss v hloubi duše věděla, že ho miluje. Jenže si nebyla jistá, jestli by Zach její city opětoval, a tak radši drží jazyk za zuby.

V ten den ji Zach veze na návštěvu k matce do léčebny. Tam se ale stane něco zvláštního. Její matka jí začne vyprávět o Říši divů a o jakémsi tajemném muži, který se pro ni vrátí a bude si chtít Alyss odvést.

Dívka ničemu nerozumí a ještě větším překvapením pro ni je, když ve své pohovce objeví velmi staré předměty a deník Alenky. Vše nabírá nečekaný spád, když se pohádá se Zachem, se svým tátou, objeví staré věci v gauči a neznámý (ale velmi vábný) hlas ji dovede až k jejímu zrcadlu, kterým Alyss projde a ocitá se…!

Říše divů! Autorka zde tuto říši popsala do posledních detailů a to musím ocenit. Setkáváme se zde se známým koláčem s nápisem Sněz mě! a se spoustou dalších známých nápojů, jako například Vypij mě! Jaké je pro Alyss překvapení, když se vedle ní objeví její kamarád Zach a neustále si myslí, že pouze sní.

Alyss od velmi upovídaných květin zjistí, že musí najít Houseňáka. Ten jí poví, jaké úkoly musí splnit, aby zlomila prokletí, které upadlo na jejich rodinu a tím zachránit svoji matku před zblázněním. Všechny tyto úkoly jsou spojené s poslední návštěvou Alenky Liddellové, která se zde posledně dopustila spoustu chyb a ty teď musí Alyss vyřešit, napravit. To však nebude tak jednoduché, neboť spousta hmyzáků, květin a dalších obyvatel Říše divů nevěří, že tato dívka pochází z Alenčina rodu a tudíž není ta pravá osoba na jejich vysvobození.

Věří, že to je pouze člověk, který zabloudil do jejich říše, a tak mají právo na to si z ní udělat chutnou večeři.

Nepočítají však s jejím ochráncem, (elfím rytířem, jak mu říkají v Říši divů) Zachem, který by pro ni položil i život. Na cestě za Houseňákem prožívají různá nebezpečí, při kterém si oba uvědomují, že se celou dobu milují. Když se konečně dostávají k Houseňákovi, zjišťuje Alyss, že jím je ve skutečnosti Morfeus, muž, který k ní promlouval ve snech.

Alyss si začíná rozvzpomínat. Proč toho tolik ví o Říši divů, když tu nikdy nebyla? Jaktože ví, jak se dostat z každé šlamastiky, co jíst a co ne, kde se nachází bezpečný úkryt a jak bojovat proti podzemním nestvůrám? Protože ji to všechno v jejích dětských snech naučil sám Morfeus, který ji připravoval na její budoucí cestu do Říše divů. A navíc, tento nezkrotný muž je pro Alyss neuvěřitelně přitažlivý.

Dostáváme se zde do milostného trojúhelníku (který měl být podle mě více propracovaný). Alyss má před sebou spoustu úkolů, které se snad jejich složitostí a nebezpečností nedají ani zvládnout. I přesto, že má po svém boku Morfea, Zacha a další malé přátele, stále o sobě pochybuje. Patří tedy do říše lidí nebo do Říše divů? Splní všechny úkoly a zlomí kletbu, která sužuje jejich rodinu? Existuje vůbec nějaká cesta ven? S kterým odvážným mladíkem nakonec zůstane?

NÁZOR:

Musím říct, že se mi líbil nápad napsat trochu jiný příběh o Říši divů. Do knihy jsem se “zakousla“ prakticky hned od první stránky. Velmi mě bavilo dění knihy do té doby, než se Alyss dostala do Říše divů. Nevím proč, ale z nějakého důvodu mě bavilo vyprávění v jejím lidském světě více, než když se poté ocitla v Říši divů. Tam se občas autorka nechala strhnou svojí fantazií a jejím popisováním tak moc, že se člověk zamotal a vlastně ani nevěděl, co chce autorka popsat, nebo Vám sdělit. A to je, myslím, velká škoda.

Milostný trojúhelník v této knize? To se podle mě ani milostným trojúhelníkem nazvat nedá. Autorka zde pouze několikrát naznačila, že se Alyss Morfeus líbí jen proto, že byl temnější a zrádnější, než Zach. Takže se jí vlastně líbil pouze jako “darebák“. Nakonec bylo jasné, jak to dopadne.

Už od poloviny knihy si člověk domyslí, jak příběh dopadne. Autorku to zjevně také napadlo, proto svůj konec také nečekaně pozměnila. Ano, stalo se to, co jsme všichni očekávali, ale také se zde objevilo něco nečekaného, na co jsem nebyla připravená.

Až do tří čtvrtin knihy se Vám dostávají nové informace po příjemných intervalech, ale ve zbylé čtvrtině knihy do Vás autorka přímo “napere“ spoustu důležitých informací, které si ani nestačíte zapamatovat. Ke konci knihy už ani nevíte, jaké úkoly teda Alyss ještě musí splnit 😀

Kniha byla napsána svižně, autorčin styl psaní mě opravdu nadchl, nikdy jsem se totiž při čtení nenudila. Byla jsem pohlcena Říší divů a neustále jsem se těšila, co nového Alyss se Zachem a poté i s Morfeem prožijí. Líbilo se mi číst (a chvíli vlastně i být) v Říši divů, protože jsem si v hlavě udělala její obrázek a ihned po přečtení knihy ve mně zůstal příjemný “pohádkový“ pocit. A to nemluvě o této nádherné obálce.

Jsem velmi ráda, že série má ještě další dva díly a jsem zvědavá, jak to celé dopadne. Takže pokud váháte s knížkou, můžu jen doporučit!

Ps: Věděli jste, že podle některých je Morfeus bůh spánku? 😀

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví eReading.cz

Knihu najdete zde:

http://www.ereading.cz/cs/eknihy/10286/sepotani

Ukázka zde:

http://www.ereading.cz/nakladatele/data/ebooks/10286_preview.pdf

Péťa 🙂

Hodnocení 9/10

2 Comments

  1. Musím říct, že mě se třeba Šepotání vůbec nelíbí 😀 Tedy, ještě jsem ho nedočetla. Přiměla jsem se přečíst asi tak úvodních padesát, možná víc stránek – a víc už jsem nedala. Samozřejmě tu knihu chci co nejdříve dočíst, ale nadšená tedy nejsem… Hlavní hrdinka je pro mě hrozně otravná a zatím z mého pohledu nic moc 😀 Asi jsem si s tím prostě nesedla 🙂

Zanechat Odpověď

