SYN LOVCE MEDVĚDŮ – Vinnetou a Old Shatterhand

syn lovce 1.jpgAutor: Karl May

Nakladatelství: Albatros

Žánr: Dobrodružné, Pro děti a mládež

Rok vydání: 1969

Počet stran: 222 

12. vydání populárního románu Karla Maye Syn lovce medvědů. Kniha vypráví příběh o Martinu Baumannovi, synu lovce medvědů, kterého zajali Siouxové. Spolu s ním zde vystupují postavy Dlouhý Davy, Tlustý Jemmy, Kulhavý Frank v čele s Vinnetouem a Old Shatterhandem. Kniha má pokračování, které nese název „Duch Llana Estacada“.

Old Shatterhand je Non – pay – klama => Ruka, která drtí!

Začátek příběhu nás seznamuje se dvěma jezdci, můžeme říci také lovci, a to s Tlustým Jammym a Dlouhým Davy. Oba jezdci jsou velmi dobří přátelé, kteří se občas spolu hašteří, ale když jde do tuhého, položili by za svého druha i život.Když postupují krajinou, najdou zvláštní stopy, po kterých se rozhodnou vydat. A co nevidí!

Po pronásledování stop najdou naši lovci nejmíň devět bílých mužů, kteří zajali Indiána Vohkadeha a plánují ho mučit. A protože Jammy a Davy chtějí zakročit proti tomuto zločinu, snaží se mužům domluvit. Bohužel se tak dostávají do většího nebezpečí, ale jak se říká: “Vše zlé je pro něco dobré.“

Osvobodit je ze spárů těchto mužů jim pomůžou Martin Bauman, syn lovce medvědů, a Hobble Frank, neboli Kulhavý Frank.

Od Vohkadeha zjišťují, že otec Martina, Lovec medvědů, byl zajat indiánským kmenem Siouxů Ogallallů, kteří ho chtějí umučit u Hrobu náčelníků. To samozřejmě jeho syn nemůže dopustit, a tak se všichni společně vydávají na novou a nebezpečnou cestu.

Po chvíli najdou další velice zajímavou stopu, a tak se naše skupina rozdělí. Jemmy a Davy jdou po podivné stopě a ostatní jedou dál ke svému cíli. Jaké je pro Jemmyho a Davyho překvapení, když po cestě narazí na Old Shatterhanda, který jim slíbí pomoc. Jammy a Davy cestou zpátky padnou do zajetí kmene Šošonů a v tuto chvíli se zde objevuje i náš Vinnetou, náčelník Apačů.

Jak tato cesta dopadne? Zachrání Jammyho a Davyho? A pokud ano, jak se dostane skupina pod vedením Vinnetoua a Old Shatterhanda včas k Hrobu náčelníků, když na to mají pouhé tři dny a jejich skupina čítá velmi málo členů?syn.jpg

NÁZOR:

Jak jsem se k mojí první májovce dostala? S mojí mamkou se rády díváme na všechny filmy, kde se objevuje Vinnetou a Old Shatterhand, jako například: Poklad na stříbrném jezeře,Vinnetou a míšenka Apanači, Vinnetou – Rudý gentleman, Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti nebo Old Shatterhand. A protože tyto filmy miluju a moje mamka mi neustále říkala, jak ráda četla o dobrodružství, které Vinnetou a Old Shatterhand prožili v knize, nedalo mi to a musela jsem si svoji první májovku přečíst.

Syna lovce medvědů mi opět poradila mamka a jsem jí za to moc vděčná! Jsem ráda, že zrovna tento díl byl mojí první májovkou! Už od začátku jsem se při čtení jenom smála, hlavně při rozhovoru mezi Tlustým Jemmym a Vysokým Davym, kteří se poté neustále opravovali ve vyslovování nejen vědeckých slov. Když se poté k jejich skupině přidali i ostatní členové, o zábavu opravdu nebylo nouze.

Když jsem začala tuto knihu číst, opravdu mě nenapadlo, že mě to bude tak moc bavit! Ale styl, kterým Karl May píše, je jedinečný, osobitý! Už od první věty jsem se nemohla od knihy odtrhnout. Bavilo mě autorovo popisování krajiny a příběhů, které se zde udály.

Nemohla jsem se dočkat, až se v knize konečně objeví Vinnetou a Old Shatterhand! Pamatuji si, jak jsem se neustále při čtení ptala mamky: “Kdy se tam už objeví ti dva?“ A v jednu chvíli to konečně přišlo! Na scéně se objevil Old Shatterhand. Usměvavý v každé nepříjemné situaci přichází našim hrdinům na pomoc. A poté se zde objevuje i Vinnetou, náčelník Apačů!

Když zrovna mluvil Old Shatterhand a Vinnetou, přikládala jsem jejich slovům hlasy herců, kteří tyto dva hrdiny hráli ve filmu. To jsem dělala po celou dobu knihy a díky tomu mi příběh a její postavy přišli mnohem více reálné. Vždy jsem se během čtení těšila, až opět promluví tyto dvě mé nejoblíbenější postavy. A naštěstí se zde objevovali často!

Příběh byl napínavý od začátku do konce! Nebyla kapitola, která by mě nebavila! Neustále se něco dělo, ostatně jak je tomu na Divokém Západě v mayových příbězích pořád. Také mě bavili jejich rozhovory nad stopami koní, byly velmi poučné a autor dokázal krásně popsat myšlenkové pochody dvou lovců (Vinnetoua a Old Shatterhanda) luštění těchto záhad.

Líbilo se mi, že v každé nebezpečné situaci si naši dva lovci poradili s chladnou hlavou a ze svých původních nepřátel dokázali udělat přátele a spojence. Také zde musím dodat, že autor skvěle popisoval vztah mezi Vinnetouem a Old Shatterhandem. Rozuměli si, aniž by si řekli jediné slovo, stačilo jim pouze pohlédnout do očí svého druha a hned měli jasno, co jeho bratr zamýšlí.

A moje nejoblíbenější věty? Nemohla jsem se nabažit jejich oslovení, jako například: “Můj bílý bratr má pravdu.“ Nebo “Co zamýšlí můj rudý bratr teď?“ A také to, jak o sobě Vinnetou mluvil pouze ve třetí osobě.

Co na závěr dodat? Asi jen to, že tuto knihu bych rozhodně doporučila všem, bez ohledu na jejich oblíbené žánry, protože myslím, že každý by si měl přečíst svoji první májovku! A tato je dobrým začátkem! Už se nemůžu dočkat, až si přečtu druhý díl s názvem Duch Llana Estacada.

“HOWGH!“ Domluvil jsem!vinn.jpg

Péťa 🙂

HODNOCENÍ 10/10 !!!!!!!!

Zanechat Odpověď

